Historie předpisů o přepravěHistorie před rokem 1964MHD (před rokem 1964) Nechá se předpokládat, že před rokem 1954 nebyl přepravní řád MHD v podobě obecně závazného předpisu (zde vyhlášky) a že přepravní řády vydávali jednotliví dopravci. Předpoklad vychází z formulace § 20 zde uvedené vyhlášky. Vyhláška č. 364/1953 Ú. l., přepravní řád pro městskou hromadnou dopravu osob. Vyhláška č. 7/1963 Sb., kterou se mění a doplňuje § 10 a § 11 vyhlášky 364/1953 Ú. l. (zavedena úprava jednoslužného provozu a zvýšení přirážky z 10 Kčs na 30 Kčs). Přepravní řád pro městskou hromadnou dopravu osob byl účinný do roku 1964, kdy byl nahrazen městským přepravním řádem. Revizor je ve vyhlášce pojmenován jako "dozorčí orgán", přepravní kontrola je označena jako "revise". Linková autobusová doprava (před rokem 1964) Automobilový přepravní řád 198/1953 Ú. l. byl novelizován vyhláškou 32/1955 Ú. l.. Automobilový přepravní řád byl účinný do roku 1964, kdy byl nahrazen přepravním řádem pro silniční dopravu osob. Revizor je ve vyhlášce pojmenován jako "revisní orgán", přepravní kontrola je označena jako "revise jízdenek" nebo "jiné revisní opatření". Železniční doprava (před rokem 1964) Nechá se předpokládat, že železniční přepravní řády budou nejstarší ze všech přepravních řádů. Nejzazší dohledané předpisy (jen čísla, ne obsah) jsou:
Následovalo vládní nařízení 1/1946 Sb., jímž se vydává železniční přepravní řád. Ze zaměstnanců železnice jsou zde uváděni jmenovitě průvodčí a výpravčí. Revizoři zde nejsou vysloveně zmiňováni, jen ohledně předložení jízdenky jsou zahrnuti do pojmu "zaměstnance k tomu oprávněného" nebo do pojmu "železničního zaměstnance ve službě".Přepravní řád z roku 1946 byl nahrazen přepravním řádem vydaným jako vládní nařízení 2/1952 Sb. a 62/1953 Sb. . Revizoři zde nejsou vysloveně zmiňováni. Přepravní řád uvádí "zaměstnance k tomu oprávněného" nebo "železničního zaměstnance (- / ve službě / při výkonu služby)". Následovalo vládní nařízení 37/1954 Sb., jímž se vydává železniční přepravní řád. Tento přepravní řád, ve znění novel 16/1956 Sb. a 36/1958 Sb., byl účinný až do roku 1964. "Předpisy o přepravě cestujících, o výdeji jízdenek, o době jejich platnosti, o přepravě ručních zavazadel, cestovních zavazadel a spěšnin, o nosičích a o úschovnách, jakož i o ukládání pokut za porušení ustanovení těchto předpisů vydává ministr dopravy." Historie od roku 1964 Dalších, necelých 40 let byla přeprava cestujících upravena vyhláškami: vyhláška č. 127/1964 Sb., o městském přepravním řádu. vyhláška č. 132/1964 Sb., o železničním přepravním řádu. Vyhláška č. 3/1977 Sb., o přepravním řádu lanových drah. Vyhláška č. 133/1964 Sb., později vyhláška č. 71/1999 Sb., o přepravním řádu pro silniční dopravu osob. Tyto vyhlášky byly zrušeny k 31. 7. 2000 vyhláškou 175/2000 Sb., přepravním řádem. Dále k 1. 8. 1994 nabyl účinnosti silniční zákon 111/1994 Sb. a k 1.1.1995 zákon 266/1994 Sb. o drahách. V těchto zákonech v době vyhlášení nebyla ustanovení upravující vlastní přepravu cestujících. Ta byla do obou zákonů vložena až novelami 304/1997 a 23/2000. Historie od roku 2000 Zákonem 304/1997 Sb. byly do silničního zákona 111/1994 Sb. vloženy "přepravní paragrafy" 18a a 18b, v nichž je dopravci dáno právo zejména kontrolovat jízdenky, ukládat přirážky a vylučovat z přepravy a ministerstvo dopravy je zde pověřeno vydat přepravní řád (tj. vyhlášku 175/2000 Sb.). Zákon nabyl účinnosti 1. 1. 2000. Zákonem 23/2000 Sb. byl do zákona 266/1994 Sb.vložen "přepravní paragraf" 37, v němž je dopravci dáno právo zejména kontrolovat jízdenky, ukládat přirážky a vylučovat z přepravy a ministerstvo dopravy je zde pověřeno vydat přepravní řád (tj. vyhlášku 175/2000 Sb.). Zákon nabyl účinnosti 1. 4. 2000. V období od 1. 8. 1994 do 1. 1. 2000 (pro silniční dopravu) a od 1. 1. 1995 do 1. 4. 2000 (pro drážní dopravu) nastalo právní vakuum, kdy podle rozsudků okresního a krajského soudu nebylo možno ukládat přirážky k jízdnému podle starých předpisů a ani podle nových předpisů. Neexistoval žádný zákon, který by mu ukládal povinnost platit pro takový případ přirážku k jízdnému, ani žádné zákonné ustanovení, které by zmocňovalo k vydání podzákonného právního předpisu.Vyhláška 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční přepravu osob nabyla účinnosti 1. 7. 2000. Novelizována byla vyhláškou 374/2020 Sb. s účinností 1. 10. 2020. 27. 3. 2012 (doplnění 13. 2. 2023) |