31. Za §18 se vkládají nové §18a,
§18b a §18c, které znějí:
(1) Řidič a průvodčí vozidla
veřejné linkové dopravy nebo jiná
osoba pověřená dopravcem veřejné
linkové dopravy a vybavená kontrolním odznakem
nebo průkazem dopravce (dále jen "pověřená
osoba") je oprávněna dávat cestujícím
pokyny a příkazy k zajištění
jejich bezpečnosti, bezpečnosti a plynulosti dopravy
nebo bezpečnosti ostatních cestujících.
Pověřená osoba je oprávněna
a) vyloučit z přepravy cestujícího a uložit cestujícímu zaplatit přirážku, pokud přes upozornění nedodržuje přepravní řád, pokyny a příkazy pověřené osoby, znečišťuje vozidlo, nebo pokud svým chováním ruší klidnou přepravu cestujících nebo ostatní cestující jinak obtěžuje; vyloučením z přepravy nesmí být ohrožena bezpečnost a zdraví cestujícího, b) nepřipustit k přepravě nebo vyloučit z přepravy zavazadlo cestujícího nebo zvíře s ním přepravované, pokud jsou překážkou bezpečné a pohodlné přepravy cestujících nebo ohrožují zdraví cestujících nebo pokud jejich přepravu neumožňují přepravní podmínky, zejména obsaditelnost vozidla,
c) uložit cestujícímu, který se neprokázal
platným jízdním dokladem, zaplatit přirážku
nebo vyžadovat od cestujícího osobní
údaje potřebné na vymáhání
přirážky.
(2) Cestující je povinen a) dbát pokynů a příkazů pověřené osoby, které směřují na zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy, jeho bezpečnosti nebo bezpečnosti ostatních cestujících, b) na výzvu pověřené osoby se prokázat platným jízdním dokladem; nemůže-li se prokázat platným jízdním dokladem, zaplatit přirážku nebo se prokázat osobními údaji potřebnými na vymáhání zaplacení přirážky.
(3) Výši přirážky stanoví
dopravce v přepravních podmínkách.
Výše přirážky nesmí přesáhnout
částku 500 Kč.
(1) Podmínky, za nichž se přepravují
osoby, jejich zavazadla a věci a zvířata
s nimi přepravovaná v silniční dopravě
a integrované dopravě, stanoví přepravní
řád. V přepravním řádu
se uvede zejména a) vznik a ukončení přepravní smlouvy mezi dopravcem a cestujícím a způsob prokazování jejího vzniku, b) náležitosti jízdního dokladu, způsob placení jízdného a posuzování platnosti jízdních dokladů (včetně případů, kdy se na přepravě podílí více dopravců), c) podmínky, za nichž si lze předem zakoupit místo k sezení, d) podmínky přepravy dětí, dětských kočárků, cestujících s omezenou schopností pohybu a orientace a vozíků pro invalidy, e) způsob vracení jízdného při neprovedení přepravy, f) rozsah a podmínky přepravy zavazadel, včetně podmínek, za nichž si lze jako zavazadlo vzít nebezpečné věci, g) podmínky přepravy zvířat,
h) podmínky přepravy autobusových zásilek.
(2) Přepravní řád stanoví
vyhláškou Ministerstvo dopravy a spojů. Dopravce
může v přepravních podmínkách
odlišně od přepravního řádu
stanovit podmínky uvedené v odstavci 1 písm.
c), f), g) a h).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. září 1997.
Obecná část:
Základními cíli zákona č. 111/1994
Sb., o silniční dopravě, bylo na jedné
straně prohloubit liberalizaci podnikání
v silniční dopravě a na druhé straně
stanovit určité omezující prvky, jejichž
prostřednictvím by stát mohl regulovat přístup
na dopravní trh a zabezpečovat dopravní obslužnost
území.
Zkušenosti z více než dvouleté aplikace
zákona ukazují, že základní principy
zákona v praxi obstály a není třeba
je zásadně měnit. Od účinnosti
zákona o silniční dopravě dne 1.8
.1994 byl zákon novelizován pouze jednou, jednalo
se o drobnou změnu v souvislosti s přijetím
zákona č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách
provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích.
Pokud se nyní přistupuje k poněkud rozsáhlejší
novele zákona o silniční dopravě,
nesměřuje tato novela k podstatným změnám
v základní koncepci zákona. Cíle novely
jsou zaměřeny zejména na následující
oblasti úpravy:
1. Zlepšení informovanosti občanů
o veřejné linkové dopravě
Návrh zejména zpřesňuje a doplňuje
ustanovení o jízdních řádech
a předpokládá vytvoření celostátního
informačního systému, který by umožnil
občanům získat přehled o jízdních
řádech všech dopravců veřejné
linkové dopravy.
2. Vymezení vztahů mezi cestujícím
a dopravcem veřejné linkové dopravy
Na základě návrhu by do zákona mělo
být zařazeno zcela nové ustanovení,
které by obsahovalo oprávnění pověřených
osob dopravce vůči cestujícím, mimo
jiné i oprávnění ve stanovených
případech cestujícího z přepravy
vyloučit nebo uložit cestujícímu zaplatit
přirážku a dále oprávnění
vyžadovat od cestujícího osobní údaje
potřebné na vymáhání přirážky.
Praxe ukazuje, že tato úprava je pro veřejnou
linkovou dopravu nezbytně nutná.
3. Vytvoření předpokladů pro zlepšení
dopravní obslužnosti
Návrh precizuje problematiku dopravní obslužnosti
území. Omezuje institut závazků veřejné
služby jen na zajišťování dopravní
obslužnosti veřejnou linkovou dopravou, definuje pojmy
základní dopravní obslužnost a ostatní
dopravní obslužnost. Dále návrh zpřesňuje
úpravu prokazatelné ztráty vzniklé
plněním závazků veřejné
služby a zmocňuje k podrobnější
úpravě, včetně úpravy výkonu
státního dozoru v prováděcím
předpise.
Další navrhované změny a doplnění
směřují jednak ke snížení
administrativní náročnosti nebo se jedná
o úpravy legislativně technické povahy. Návrh
např. definuje některé další
pojmy, které vyžaduje praxe (např. linka, spoj,
náhradní autobusová doprava, integrovaná
doprava), omezuje vedení záznamu o provozu vozidla
jen na některé skupiny řidičů
apod.
Návrhy změn a doplnění v předkládané
novele zákona o silniční dopravě byly
vyvolány praktickými zkušenostmi z aplikace
zákona, akceptují většinu požadavků
dopravních úřadů i dopravců
a jejich cílem je dosud platný zákon o silniční
dopravě zkvalitnit.
Uvedená novela nebude mít zvýšený
dopad na státní rozpočet.
Zákon o silniční dopravě i předkládaný
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje, jsou slučitelné s právem
EU, až na tyto výjimky:
Do zákona ani jeho novely nebyla zařazena jako podmínka
pro vydání povolení k provozování
silniční dopravy finanční způsobilost
žadatele, protože by to způsobilo značné
omezení pro potenciální podnikatele, což
není v souladu s reformním záměrem
maximálně umožnit podnikatelské aktivity.
Dále do zákona a jeho novely nebyla převzata
tříletá praxe v řízení
podniku požadovaná směrnicí EHS 374
D 0561, ve znění směrnice EHS 374 D 0562
z roku 1974 jako podmínka pro vydání povolení.
Tyto skutečnosti však nejsou v rozporu s Evropskou
dohodou o přidružení ČR k ES, podle
jejíhož článku 57 odstavec 5 je dán
závazek ČR přizpůsobovat se právním
předpisům ES v oblasti dopravy pouze v tom rozsahu,
"na kolik to slouží cílům liberalizace...".
Zapracování institutu finanční způsobilosti
žadatele do zákona o silniční dopravě
se předpokládá nejpozději do konce
roku 1999. |